Rechter Tie als strip
|
||
Serie: |
Krantenstrip, verscheen vanaf 1964 in het Utrechtsch Nieuwsblad (zie artikel)
en diverse andere kranten.
De eerste serie was Rechter Tie en de 20 goudstukken en verscheen tussen 1 december 1964 en 24 februari 1965.
Na deze eerste serie zijn nog 3 series in het Utrechts Nieuwsblad
geplaatst in de loop van 1965. De overige 5 (van de 9 aangekondigde series)
van Rechter Tie zijn niet aansluitend afgedrukt in dit blad.
(Met dank aan Peter Nugter, Striparchief.nl.)
In 1968 verscheen de strip in de volgende kranten: Nieuwe Apeldoornse Courant, Verenigde Noord-Hollandse Dagbladen, Tubantia, Rotterdamsch Nieuwsblad, Haagsche Courant, Leeuwarder Courant, Nieuwsblad van het Noorden, Maas- en Roerbode, Leidsch Dagblad, Dagblad van Noord-Limburg. (Bron: Stripschrift 1, februari 1968) Van 1980 tot 1985 verschenen de strips in het Algemeen Dagblad via Swan Features Syndicate, de door Ton de Zwaan in 1953 opgerichte afsplitsing van de Toonder Studio’s. Verder verschenen de strips o.a. in De Dordtenaar, al is niet precies bekend wanneer. |
|
Tekenaar: | Frits Kloezeman | |
Verhalen: |
19, waarvan de eerste vier zijn:
Rechter Tie en de twintig goudstukken (voorbeeld 1 , voorbeeld 2 ) Rechter Tie en de dode bruid (voorbeeld ) Rechter Tie en de zoutsmokkel (voorbeeld ) — De titel is een vergissing, het is Rechter Tie en de antieke dolk Rechter Tie en de zoutsmokkel (voorbeeld ) Hierna stapte Van Gulik over van de ballontekststrip naar de ondertekststrip. |
|
Soort: | Ballontekststrip | |
Opmerkingen: | Er is ook een bron die beweert dat de strip vanaf 1962 in het Leidsch Dagblad verschenen is. Aangezien het artikel in het Utrechtsch Nieuwsblad spreekt over "Het eerste resultaat van dit experiment" (nl. Rechter Tie als strip) lijkt dit niet erg waarschijnlijk. | |
|
||
Serie: | Krantenstrip | |
Tekenaar: | Frits Kloezeman | |
Krant: | The Malay Mail | |
Periode: | Rond september 1967 (?) | |
Soort: | Ballontekststrip, tekst in het Engels | |
|
||
Serie: | Tijdschriftstrip | |
Tekenaar: | Frits Kloezeman | |
Tijdschrift: | Striptijdschrift "Robbedoes", nummer 1518-1528, totaal 23 pagina's; in eerste nummer een pagina over Robert van Gulik en Rechter Tie | |
Periode: | mei-juli 1967 | |
Soort: | Ballontekststrip, gekleurd | |
Opmerkingen: | Het verhaal is "Rechter Tie en het geheim van het landhuis" (zie volgende item), maar de tekst is in tekstballonnen boven de tekeningen verwerkt en de tekeningen zelf zijn ingekleurd. | |
|
||
Serie: | 6 | |
Tekenaar: | Frits Kloezeman | |
Uitgever: | Wolters-Noordhoff; deel 3 in samenwerking met Toonder Studio’s en Swan Features Syndicate | |
Periode: | 1970-1971 | |
Aantal delen: | 3 | |
Soort: | Deel 1 en 2 ballontekststrip, deel 3 ("Het geheim van het landhuis") ondertekststrip | |
Opmerkingen: |
Het tweede verhaal van deel 2 ("Het levende lijk") is hetzelfde als de krantenstrip "Rechter Tie en de zoutsmokkel" (zie boven) Een aangekondigd vierde deel getiteld "Rechter Tie en de moord op de lotusvijver" is nooit verschenen |
|
Plaatjes: |
Verhaal 1: Rechter Tie en de 20 goudstukken
Verhaal 2: Rechter Tie en de dode bruid Verhaal 3: Rechter Tie en de antieke dolk Verhaal 4: Rechter Tie en het levende lijk Verhaal 5: Rechter Tie en het geheim van het landhuis |
|
|
||
Titel: | L’enigma dell’anello (Het raadsel van de ring) | |
Tekenaar: | Frits Kloezeman | |
Tijdschrift: | Il Mago | |
Uitgever: | Arnoldo Mondadori | |
Aflevering: | Juli 1978 | |
Soort: | Ballontekststrip | |
Plaatjes: | Strook 1 | |
|
||
Serie: | 8 | |
Tekenaar: | Frits Kloezeman | |
Uitgever: | Loeb | |
Periode: | 1980-1981 | |
Aantal delen: | 8 | |
Soort: | Deel 1-6 en de eerste helft van 7: ondertekststrip; rest ballontekststrip | |
Opmerkingen: | Het eerste verhaal van deel 1 ("Het geheim van het landhuis") is deel 3 van de vorige uitgave Het tweede verhaal van deel 7 en de drie verhalen van deel 8 zijn deel 1 en 2 van de vorige uitgave; deze ballontekststrips zijn verticaal afgedrukt. Van het eerste deel zijn twee drukken verschenen die alleen qua omslag van elkaar verschillen. |
|
|
||
Titel: | Chrysant | |
Tekeningen: | Dick Matena | |
Tekst: | Dick Matena, naar Robert Hans van Gulik | |
Concept: | Dirk Rasschaert | |
Uitgeverij: | Arboris B.V | |
Jaar: | 2000 | |
Serie: | "Moord en Doodslag", deel 4 | |
ISBN: | 9034329321 | |
Opmerkingen: |
Dit is het verhaal "Het geheim van het landhuis" uit de vorige series Gekleurd; ballontekststrip; ook in luxe-editie in gelimiteerde oplage Met een inleiding van twee bladzijden 'Over rechter Tie' en een introductie van de schrijver en de tekenaar |
|
|
||
Serie: | 14 | |
Tekenaar: | Frits Kloezeman | |
Uitgever: | Boumaar | |
Jaar: | 2007 | |
Aantal delen: | 7 | |
Soort: | Deel 1: ballontekststrip; deel 2–7: ondertekststrip | |
Opmerkingen: | Op de omslag staan de volgende Chinese karakters: 狄仁杰法官 (dí rén jìe fǎ guān). Dat betekent letterlijk: Tie Jen-tsjiè rechter. | |
|
||
Robert van Gulik over zijn strips | ||
---|---|---|
Mijn ogen zijn opengegaan toen ze bij mij kwamen met een tekenaar die studie had gemaakt van de images in mijn romans. Op die tekeningen, naar voorbeelden uit de Ming-periode, zit ik geweldig te tobben. Ik zei tegen hem: 'Teken maar eens een Rechter Tie.' In vijf minuten was hij klaar en het leek heel authentiek. Ik werd groen en geel van nijd..., ikzelf kan met één handje soms uren bezig zijn. Ik had nooit naar die stripdingen gekeken en ik zag nu wel dat ik het fout had gehad. Het is een tussenvorm tussen toneel schrijven en tekst schrijven voor de film, die geweldige mogelijkheden opent voor de detective.
Strips hebben het enorme voordeel dat je eigenlijk alles kunt laten zien.
We doen een groter beroep op de kijker dan op de lezer van mijn boeken.
Het karakter van een persoon kun je visueel tot uitdrukking brengen, en het combineren en deduceren laten we aan de lezer over op grond van wat we hem laten zien.
[...]
Met een groot blauw potlood schrap ik alles wat niet van direct belang is voor het verhaal.
Je brengt honderd woorden terug tot twintig en dan kun je het nog best zeggen.
Je wordt gedwongen je te concentreren en zuiver te formuleren.
Er mag geen woord te veel staan.
Er is niets opvoedkundigers dan met beperkingen te schrijven.
En met een korte krachtige dialoog en veel actie wijk ik niet af van de Chinese stijl.
|